Teskedsorden

Uttalande med anledning av moskéattackerna i Nya Zeeland

Uttalande av Teskedsordens generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin med anledning av moskéattackerna i Nya Zeeland

– Teskedsorden är chockade över fredagens brutala terrordåd mot muslimer och sänder våra varmaste kondoleanser till de drabbade, säger generalsekreterare Lovisa Fhager Havdelin.

Attackerna riktade sig mot fredliga civila under moskéernas fredagsbön i staden Christchurch och har till synes rasistiska motiv:

– Såväl Europa som andra platser runt om i världen, nu även Nya Zeeland, har drabbats svårt av högerextremt våld och terrorism. Enbart i Norden har vi upplevt exempelvis 22 juli-attacken mot oskyldiga ungdomar på Utöya och skoldådet i Trollhättan 2015.

– Teskedsorden är mycket oroade över det numera utbredda hatet mot muslimer, den antimuslimska propaganda som sprids inte minst online – och att fördomarna får genomslag även hos våra barn och ungdomar.

För att komma i kontakt med Teskedsorden, mejla eller ring: lovisa.fhagerhavdelin@teskedsorden.se alt. 070-944 89 38.

Teskedsorden är en svensk stiftelse som arbetar med mångfaldsfrågor genom kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsen ändamål är att bidra till en öppen dialog och riva murar som förhindrar människor att ta del av samhället på grund av etnicitet, social ställning, kön, ålder, religion eller politisk inriktning. Teskedsorden är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner. Besök www.teskedsorden.se för mer information.