Teskedsorden

Sarah är barnet som tvingas fly från sitt hemland, men hon är också en hjälte som delar sina erfarenheter – de lätta och svåra, de glada och hemska. 

Följ Sarah på hennes flykt till Sverige.

Sarah lever ett härligt liv med sina föräldrar och farfar och sin bästa vän Sami, som hon brukar sitta och prata med i det vänliga gamla trädet.

Men människor börjar slåss mot varandra och till slut är det fullt krig. Sarah och hennes familj tvingas fly, flera gånger, för att överleva.

Tillslut hamnar Sarah och familjen i Sverige. Sarah är glad över att få gå i skolan igen men hon känner sig arg och ledsen över att inte förstå språket och hon saknar kompisar.

Filmen kan väcka mycket känslor om svåra frågor, men också ge förståelse för hur det är att vara barn och tvingas fly.

Som hjälp till att fortsätta att prata om filmen och om krig och att tvingas fly, har Teskedsorden tagit fram en lärarhandledning med flera övningar som en hjälp.

Sarahs resa bygger på boken ”Sarahs journey” av Imad Elabdala, som flytt från Syrien till Sverige.

Del 1: Introduktion till Sarahs resa och Teskedsorden

Del 1: Hej!

Denna workshop, och Teskedsorden, introduceras.

Du behöver: Ta gärna med dig en tesked för att påminna barnen hur en sådan ser ut.

Tidsåtgång: ca 10 min.

Del 2: Övning: Din första tanke

I den här övningen får barnen skriva det första som de tänker på när de hör ett ord. Syftet med övningen är att hjälpa barnen att börja tänka på ämnet och förbereda inför filmen, samt att inventera barnens egna tankar kring temat krig och flykt.

I övningen instrueras barnen att skriva ner sina svar. Det går så klart även bra att göra övningen muntligt. Barnen kan då var för sig tänka på orden, först tyst för sig själva. Du som lärare samlar sedan deras ord på tavlan eller på ett stort papper.

Du behöver: Tre post-it lappar till varje barn. Varje barn behöver också en penna.

Tidsåtgång: ca 20 min

Del 3: Film: Sarahs resa

Titta på filmen tillsammans med eleverna.

Efter filmen kan ni i klassen diskutera:

  • Vad handlade filmen om? 
  • Varför tror ni familjen flydde? 
  • Vad var det för läger de kom till? 
  • Hur var det för Sarah att komma till en ny skola? 
  • Varför tror ni Sarah blev ledsen när Julia ville göra något på rasten? 
  • Hade filmen ett lyckligt slut? På vilket sätt? 

Tidsåtgång: ca 10 min, plus tid för reflektion efter.

Del 4: Övning: Vad tar du med dig?

En övning där barnen får prova att prioritera vad de skulle ta med sig om de behövde fly från sitt hem. Övningen går att göra individuellt, parvis eller i smågrupper.

Syftet med övningen är att skapa förståelse och identifikation med barn på flykt, samt att ge barnen möjlighet att reflektera över vad de själva tycker är viktigt.

Följ klippet och gör övningen. Lyft avslutningsvis dessa frågor tillsammans:

  1. Vad har ni kvar i era väskor?
  2. Vad var svårast att lämna kvar?
  3. Vad tror ni att de vuxna packar?
  4. Vad händer med sakerna som blir kvar?
  5. Vad skulle du sakna om du var tvungen att fly?
  6. Drömmar och minnen tar ingen plats i väskan! Men varför skrev Sarah ner sina drömmar i en bok?

Tidsåtgång: ca 20 min.