Teskedsorden

Det här är en lättläst text om Teskedsorden. Texten innehåller lätta ord och korta meningar.

Vad är Teskedsorden?

Teskedsorden är en svensk organisation som vill göra så att människor respekterar varandra.
Vi på Teskedsorden tycker att alla människor är lika mycket värda och har lika rättigheter.

Vad gör Teskedsorden?

Vi på Teskedsorden träffar barn och lärare.
Vi pratar med barnen och lärarna om att visa respekt och tolerans.

Hur kan vi visa tolerans?

När du visar tolerans låter du alla vara som de vill även om de är olika dig själv.
Det betyder att du låter alla vara med, lyssnar på alla och försöker förstå hur de har det.
Det spelar ingen roll var de kommer ifrån, hur de ser ut eller vad de gillar.

Teskedsorden skänker böcker och filmer

Det är bra att läsa böcker och se på film. Då kan du lättare förstå hur andra människor har det och komma ihåg att visa tolerans. Därför skänker vi på Teskedsorden böcker och filmer till elever i skolan. Böckerna och filmerna handlar om att alla människor är lika mycket värda.
Teskedsorden går Prideparaden i Stockholm 2017.
Medarbetare från Teskedsorden deltar i Prideparaden, Stockholm 2017.